ZS: Yearbook of the German Children’s Literature Research Society 2019 now online / Das Jahrbuch 2019 der Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung ist online

Ingrid Tomkowiak's picture

Dear members of H-Germanistik,

The third volume of the Jahrbuch der Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung (GKJF)/ Yearbook of the German Children’s Literature Research Society, with the focus on "Fact, Fake and Fiction", is now online at: http://www.gkjf.de/jahrbuch-2019-open-access/.

Seven contributions look at the manifold implications of "Fact, Fake and Fiction" from theoretical and subject-oriented perspectives in non-fiction for children and young adults, diaries, comics and young adult novels. These are are augmented by articles in German and English with a theoretical or historical focal point. Book reviews of over thirty academic titles complete the 220-page issue. 

The Yearbook is published as an open-access journal; its articles are peer reviewed by members of an Advisory Board of twenty-four international experts to ensure the highest standards of research and transparency. The articles are included in the MLA International Bibliography.

The editors of the Yearbook are elected every two years at the annual general meeting of the GKJF. The current volume was edited by Prof. Gabriele von Glasenapp (Cologne University), Prof. Emer O'Sullivan (Leuphana University Lüneburg), Prof, Michael Staiger (Cologne University) Prof. Caroline Roeder (PH Ludwigsburg) and Prof. Ingrid Tomkowiak (Zurich University). 

Jahrbuch der Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung (GKJF) 2019 /Yearbook of the German Children’s Literature Research Society 2019

Edited by Gabriele von Glasenapp, Emer O'Sullivan, Michael Staiger, Caroline Roeder and Ingrid Tomkowiak on behalf of the Children’s Literature Research Society in Germany and German-speaking Switzerland in cooperation with the Austrian Children’s Literature Research Society. 
Graphic design: Simone Fischer, Berlin.

ISSN 2568-4477 ISBN 978-3-9821241-0-0
DOI 10.23795/JahrbuchGKJF2019-gesamt

http://www.gkjf.de/jahrbuch-2019-open-access/

Inhalt 

THEMA: FAKT, FAKE UND FIKTION

Nikola von Merveldt: Fiktionalität des Faktischen. Theoretische Überlegungen zum Kinder- und Jugendsachbuch 
Fictionality of the Factual. Reflections on the Poetics of Non-Fiction for Young Readers

Sandra Siewert: »Wir schlafen auf dem Feld. Dort ist es bitterkalt.«Emotionale Zugänge zur außersprachlichen Wirklichkeit in Folge faktualen und fiktionalen Erzählens im Sachbilderbuch 
»We Sleep in the Field. It is Bitterly Cold There.« Emotional Approaches to Extralinguistic Reality as a Result of Factual and Fictional Narration in Nonfiction Picturebooks 

Ines Heiser: Unterhaltsam und/oder unverständlich? Fiktionalisierungs- und Faktualisierungs-strategien in Comic-Büchern zur Antike 
Entertaining and/or Incomprehensible? Fictionalisation and Factualisation Strategies in Comic Books about Ancient Rome 

Farriba Schulz: Figures of Memory. Das Tagebuch der Anne Frank zwischen Text und Bild, Wort und Symbol 
Figures of Memory.Anne Frank’s Diary between Text and Image, Word and Symbol 

Agnes Bidmon:Geschichte(n) zwischen Fakt und Fiktion Formen und Funktionen dokufiktionalen Erzählens in Jugendbüchern von Dirk Reinhardt: Edelweißpiraten und Train Kids 
Historical Tales between Fact and Fiction. Forms and Functions of Docufictional Narration in the Young Adult Novels Edelweißpiraten and Train Kids by Dirk Reinhardt 

Nadine Bieker: Alles Fake, reine Konstruktion. Oder? Narrativierte Unsicherheit in Tamara Bachs Marienbilder
It’s All a Fake, Pure Construction. Or is it? Narrative Uncertainty in Tamara Bach's Marienbilder 

Aleta-Amirée von Holzen:
If They Only Knew. Die Doppelidentität maskierter Superhelden zwischen Täuschung und Authentizität 
If They Only Knew. The Masked Hero’s Double Identity between Deception and Authenticity 

BEITRÄGE AUS GESCHICHTE UND THEORIE

Ben Wilhelmy:»Iz an Freuenschuh! An mirobelli Freuenschuh!« Die fiktive Sprache in Carson Ellis’ Du Iz Tak? als Feld der Polyvalenz und Prüfstein der Bilderbuchübersetzung 
»Iz an Freuenschuh! An mirobelli Freuenschuh!« The Fictional Language in Carson Ellis’s Du Iz Tak? as a Field of Polyvalence and a Touchstone of Picturebook Translation 

Sebastian Schmideler: »Werke, die sich als Geschenke für die Jugend ganz besonders eignen«. Die Kinder- und Jugendbücher der Berliner Verlagsbuchhandlung Carl Friedrich Amelang in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts 
»Books Particularly Suitable as Gifts for the Young«. Books for Children and Youths by the Berlin Publishing House Carl Friedrich Amelang in the Early Nineteenth Century 

Patricia Anne Simpson: Colonising the Play World. Texts, Toys and Colonial Fantasies in German Children’s Stories around 1900 

Julia Benner | Anika Ullmann: Doing Age. Von der Relevanz der Age Studies für die Kinderliteraturforschung 
Doing Age. On the Relevance of Age Studies for Children's Literature Studies


Redaktion: Constanze Baum – Lukas Büsse – Mark-Georg Dehrmann – Nils Gelker – Markus Malo – Alexander Nebrig – Johannes Schmidt

Diese Ankündigung wurde von H-GERMANISTIK [Nils Gelker] betreut – editorial-germanistik@mail.h-net.msu.edu