Boundaries in the Arab and Islamic Context

Hatem Zitouni's picture
Type: 
Conference
Date: 
November 28, 2019 to November 30, 2019
Location: 
Tunisia

 

Hammamet: November 28th, 29th, 30th, 2019.

 

Boundaries in the Arab and Islamic Context

 

CALL FOR ABSRACTS

       Boundaries do not necessarily stand for the end of something or the limits of a certain effort or a certain scope. They may suggest what stands beyond or what opens up new horizons and transgresses the limits. Indeed, boundaries are transformed from an assumed end to the starting-up of new perspectives and the onset of inevitable prospects. Boundaries are the barriers and their beyond. They are just areas of transit, transformation, enrichment and new starts.

     Never have boundaries been constant and stable. They are ever-changing. They function through expansion and expulsion. Sometimes they are centrifugal and sometimes they are centripetal depending on different military, political, economic, ideological and intellectual considerations. Most often they function according to put-forward bets which revolve around power, wealth, community and honor.

       All over Arab and Islamic history boundaries between the Home of Islam and the Home of War have always been firm and impassable. However, within them Muslims enjoyed freedom of movement. They were free to move from the Western parts to the Eastern ones without facing barriers or obstacles or even restrictions. Yet, human progress and its complexities led to the emergence of other boundaries within the larger vessel, i.e. the Home of Islam itself. They were numerous and interrelated. Some were simple and others complex. Some are apparent and explicit and other hidden and implicit. Some were rational and others irrational. Such sub-boundaries were so diverse and appealed to almost all the aspects of life.

  • - Political boundaries which concern almost all entities: The ruler and the subjects, the Sultan and his opponents, the tax collector and the tax payer.
  • - Social boundaries which concern the private and the public, the urban and the rural, the master and the slave, the Muslim and his protectee, the free and the slave, men and women, the noble and the common.
  •  Sect boundaries: between the Sunnite and the Shiite, whimsical people and truth-holders. Even within the same sect there are boundaries.
  • Cultural boundaries which are the result of existence different languages and dialects, ways of thinking, customs, traditions, and every inherited thing.

      This international scientific conference seeks to address the issue of boundaries from various perspectives: historical, religious, ideological, philosophical and social. Much emphasis should be put on what is happening across the boundaries of influence and impacts among civilizations, peoples and States, and the resulting dynamics among humans, languages, terminology, techniques, science, wealth, trade, doctrines and intellectual orientations.

Contributions may fall within the following topics, but are not limited to them:

1) Political boundaries: actual and virtual. Did the Islamic state have borders? Are they fixed boundaries? To which extent are these limits related to tax collection and the ruling doctrine?

2) Social boundaries between races, ethnic groups, classes, tribes and professions

3) Cultural boundaries: languages, ideas, customs and traditions

4) Economic Boundaries: Exchanges and their terms, techniques and their spread, currencies and their uses.

5) Ideological and doctrinal boundaries.

6) Celestial boundaries.

7) Legal boundaries: Halal and Haram. What is permissible and what is not acceptable.

8) Boundaries as areas of ​​differences and conflicts or continuity and integration.

9) Boundary between illusion and truth: questioning their limits and their validity. How can they be overcome? Can they be fake?

Abstracts:

Contributions can be in Arabic or French or English.

Participants invited to send a 250-word abstract and a brief one- page CV to islamcolloque@gmail.com by July 31th,  2019. The following information should be specified in the abstract: Title and format of the presentation- Name and affiliation of the participant- email address - keywords-technical requirements- short bio.

 

 Accepted participnts will be notified on August 10th, 2019.

Academic Committee:

  • Prof. Brahim Jadla - University of Manouba
  • Prof. Hatem Zitouni - University of Gafsa
  • Prof. Sadek Absha -  King Saoud University Riadth
  • Prof. Mohamed Abdelhamid Said – University of Sousse
  • Prof. Mohamed Salah Biizik – University of Tunis
  • Prof. Bouraoui Tarabelsi – University of Manouba

Participation fee:

  • 150 Euro/ 200 US Dollars or equivalent in Tunisian Dinar.

Accomodation and facilities:

Transport from the airport to the hotel and accomodation at a 4-star hotel in Hammamet are included.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

المؤتمر العلمي الثامن

VIIIth International Conference

 

الحدود في المجال العربي الإسلامي

Les limites dans le contexte Arabo-islamique

الحمامات: 28–29 –30 نوفمبر 2019.

Hammamet les 28 –29 –30 novembre 2019

 

الورقة العلمية

إن كانت الحدود تمثل نهاية لشيء ما، أو لجهد ما، أو لاجتهاد ما، أو لمجال معيّن، فهي أيضا توحي بما وراء ذلك الشيء أو ما يتجاوز ذلك الجهد، أو ما يفتح بابا للاجتهاد أو المجال. تتحوّل الحدود من نهاية مفترضة ( قديمة ) إلى بدايةمنتظرة ( جديدة ) وآفاق محتومة ( مستقبل قريب وبعيد ). فهي الحاجز وما بعد الحاجز، وبلغة أخرى المكابح والتحوّلات التي تليها. الحدود في نهاية الأمر هيّ مجرّد مناطق عبور وتحوّل وإثراء وميلاد جديد...

الحدود بطبعها وفي مختلف المجالات لم تكن أبدا ثابتة، فهي تتغيّر في كل لحظة، وفي كل مرحلة نراها تمتدّ أو تتراجع حسب اختلاف موازين القوى العسكريّة أو السياسيّة أو الاقتصاديّة أو العقائديّة والفكريّة. وحسب الرهانات المطروحة والتي تدور حول السّلطة أو الثروة، أو الجماعة، أو  الشرف...

في المجال العربي الإسلامي وعلى مرّ التاريخ، كانت أعمق الحدود وأشدّها الحدود بين دار الإسلام ودار الحرب. داخل هذه الحدود كان المسلمون يتنقّلون بكلّ حرّية من المغارب إلى المشارق دون حواجز أو موانع أو قيود. لكن سُنّة التطوّر وطبيعة الاختلاف البشري وتنافر المصالح أو تشابكها كانت وراء ظهور الحدود داخل هذا الوعاء الكبير، أي داخل دار الإسلام ذاتها. وهي حدود متعدّدة ومتداخلة ، بسيطة ومركّبة، منها ما هوظاهر مباشر ومنها ما هوضمني خفيّ، ومنها ما هو مبرّر ومنها ما لا يخضع لأيّ منطق. تتنوّع  هذه الحدود لتشمل كل جوانب الحياة فهي:

  • حدود سياسيّة: في مختلف الكيانات، بين الرّاعي والرّعيّة، بين السّلطان والخارجين عنه، بين الجابي والمجبي....
  • حدود اجتماعيّة: بين الخاصّة والعامّة، بين الحضر والبدو، بين السيّد والمولى، بين المسلم والذمّي، بين الحرّ والعبد، بين الرجل والمرأة، بين الشريف وغير الشريف...
  • حدود مذهبيّة:  بين السنّة والشيعة، أو بين أهل الأهواءوأهل الحق، وحتّى داخل ذات المذهب أو الفرقة تنشأ الحدود وتتنوّع...
  • حدود ثقافيّة: نتيجة اختلاف اللغات واللهجات وطرق التفكير، والعادات والتقاليد، وما تحمله الذاكرة...

نسعى من خلال هذا المؤتمر العلميّ إلى تناول مسألة هذه الحدود من مختلف الجوانب: التاريخيّة والدّينيّة/ العقائديّة والفلسفيّة والإجتماعيّة، مع تأكيدنا على ما يقع عبرالحدود من تأثير وتأثّر بين الحضارات والشعوب والدول، وما ينجرّ عن ذلك من حركيّة تهمّ البشر واللغات والمفردات والمصطلحات والتقنيات والعلوم والثروات والبضائع والمذاهب والتيّارات الفكريّة ...

ستتوزّع المداخلات على سبعة محاور رئيسيّة وهي:

  1. الحدود السياسيّة: الفعليّة والافتراضيّة. هل كانت للدولة الإسلاميّة حدود؟ وهل هي حدود ثابتة؟ مدى تطابق هذه الحدود مع الجباية، أو المذهب؟
  2. الحدود الاجتماعيّة: بين الأعراق والأجناس والطبقات والقبائل والمهن
  3. الحدود الثقافيّة: اللغات والأفكار والعادات والتقاليد
  4. الحدود الاقتصاديّة: المبادلات وشروطها، التقنيات وانتشارها، والعملة واستعمالاتها...
  5. الحدود العقائديّة والمذهبيّة.
  6. الحدود السماوية.
  7. الحدود الشرعيّة: الحلال والحرام، ما هو مباح وما هو غيرمقبول.
  8. الحدود مجال اختلاف وصراع  أم تواصل وتكامل؟
  9. الحدود بين الوهم والحقيقة: طرح تساؤلات حول هذه الحدود، مدى صحّتها؟ وكيف نتجاوزها؟ وهل يمكن أن تكون وهميّة؟حدود الذاكرة عبر الزمن والمجال؟

يمكن تناول مسائل أخرى خارج هذه المحاور قصد الإثراء والتنويع.

اللجنة العلميّة

د إبراهيم جدلة ( جامعة منوبة )

د حاتم زيتوني ( جامعة قفصة )

د صادق عبشة ( جامعة الملك  سعود، الرياض ).

د محمد عبد الحميد سعيد ( جامعة سوسة )

د محمد صالح بعيزيق ( جامعة تونس )

د بوراوي طرابلسي ( جامعة منوبة )

 

    تقدّم  الداخلات بالعربيّة أو الفرنسيّة أو الإنقليزيّة. ترسل المداخلات على العنوان التالي:  

islamcolloque@gmail.com

الرجاء تحديد المعلومات التالية في الملخص: عنوان وشكل العرض التقديمي - اسم وانتماء المشارك - عنوان البريد الإلكتروني - الكلمات الرئيسية - المتطلبات التقنية - السيرة الذاتية القصيرة

 

28–29–30 نوفمبر2019 : تاريخ انعقاد المؤتمر.

31 جويلية 2019 : آخر أجل لتقديم المقترحات( الرجاء تقديم ملخّص في صفحة واحدة مع سيرة شخصيّة موجزة )

10 أوت  2019.: الإعلام بقبول أو رفض المقترحات

رسوم المشاركة:

150 أورو، أو 200 دولار أمريكي، أو ما يعادلهما بالدينار التونسي، تُدفع أثناء التسجيل قبل انطلاق المؤتمر.

تتكفل الجهة  المنظمة  بالإقامة والإعاشة لمدة 3 أيّام ( فندق من فئة 4 نجوم ) و توفّر التنقّل من وإلى المطار.

Contact Email: